Сейчас на борту: 
vvy
   [Подробнее...]

Страниц: 1 2 3 4 5

#26 07.04.2009 12:19:43

KaiserAdler
Гость




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Сумрак написал:

Оригинальное сообщение #53055
Последний - вот этот.

http://de.wikipedia.org/wiki/MS_Liemba

Не знал что он еще жив!
Он очень неплохо выглядит.
Очень интересна ПДФ-брошюра, размещенная внизу.
Конечно, корабль заслуживает большей участи чем возить ананасы...

Нашел интересную статью про войну на Танганьике,она про авиацию, но Graf von Götzen там упоминается.
http://s58.radikal.ru/i160/0904/59/d4c93d390df5t.jpg
http://s60.radikal.ru/i170/0904/eb/3a89131cff56t.jpg
http://s42.radikal.ru/i096/0904/5e/4a9ccbcf0b26t.jpg

#27 07.04.2009 19:03:01

Сумрак
Контръ-Адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: на краю Ойкумены
Тяжелый крейсер Myoko
Сообщений: 3401




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Спасибо за статью - этой информации у меня не было. Бум читать и думать. Все источники, виденые мной до этого, писали в основном про корабли, только в бельгийских отчетах было немного про авиацию.


Существует три типа действий: целенаправленные, вошедшие в привычку и бесцельные. Зеркало, отражающие мое видение мира, поворачивается, и то, что сперва, казалось бессмысленым, видится так, что бы признать его привычкой. То что  я полагал привычкой, теперь кажется частью великого замысла. В то время, как то, что я принимал первоначально за цель, превращается в бессмыслицу.

#28 07.04.2009 21:49:12

KaiserAdler
Гость




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Только сейчас заметил что здесь есть "Гебен" после модернизации: http://www.battleships.spb.ru/Germ/Goeb … r_war.html

#29 08.04.2009 11:43:40

KaiserAdler
Гость




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Любопытные сведения о "Шлезвиг-Гольштейне":

С 1917 года блокшив в Бременхафене, а с 1918-го - плавказарма в Киле. В 1926-27 годах модернизирован и перевооружен. В 1930-31 годах вторично модернизирован. До 1936 года числился в составе сперва «Reichsmarine», а затем «Krigsmarine». В 1936 году переоборудован в учебное судно морских кадет. В 1939-м предполагалась перестройка в радиоуправляемую цель, но из-за войны не состоялась. Известен тем, что в 4.45 утра 1 сентября 1939 года открыл огонь по польским объектам на полуострове Вестерпляте, совершив первые выстрелы с корабля в истории Второй мировой войны. Потоплен 18 декабря 1944 года пикирующими бомбардировщиками в Готенхафене. Остатки корпуса взорваны 21 марта 1945 года. В 1945-46 годах поднят советскими спасательными службами и отведен в Кронштадт. После непродолжительного изучения разобран в Таллине (есть неподтвержденные сведения о переименовании его в «Бородино»), Колокол корабля хранится в музее армии в Дрездене.

http://ship.bsu.by/main.asp?id=103025

Действительно он использовался в советском ВМФ?
А есть ли фото под советским флагом?

Отредактированно KaiserAdler (08.04.2009 23:32:41)

#30 14.04.2009 13:28:02

Planet 789
Гардемаринъ
gardemarin
Откуда: г.Находка
эсминец "Громкий"
Сообщений: 425




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

День добрый!
А у меня такой вопрос к Уважаемым участникам форума-нет ли у кого-нибудь информации,фото,ТТД  мореходной канонерской лодке "Комет" захваченной 11 октября 1914 г. у о.Новая Британия и преименованной в "Una" служивщей в Австралийском флоте и вспомогательном сторожевом корабле "Планет" затопленном своим экипажем у о.Яп 07 щктября 1914 г.Лично я встретил информацию по ним у Корбета и А.Шишова Потери военно-морского флота Гемании

#31 14.04.2009 14:41:14

Сумрак
Контръ-Адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: на краю Ойкумены
Тяжелый крейсер Myoko
Сообщений: 3401




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Гренер
KOMET
Bremer Vulkan, Vegesack
Bau-Nr. 543
Baujahr 1911
977 BRT, ca. 1.600 t
64,09/69,50 x 9,50 x 4,10 m, Seitenhцhe 7,10 m
2 x 3zyl3fach Expansionsmaschinen
3 Kessel (13,5 atь)
1.400 PSi fьr 13 kn
2x3,7 cm Revolverkanonen
Kapazitдt fьr 160 Mann an Truppen
Gouverneursyacht in Deutsch Neu-Guinea
10.11.1914 australische Beute, Lotsendampfer UNA oder ULA
ab 1925 britisch AKUNA
1951 auЯer Dienst
1957 gestrichen


Существует три типа действий: целенаправленные, вошедшие в привычку и бесцельные. Зеркало, отражающие мое видение мира, поворачивается, и то, что сперва, казалось бессмысленым, видится так, что бы признать его привычкой. То что  я полагал привычкой, теперь кажется частью великого замысла. В то время, как то, что я принимал первоначально за цель, превращается в бессмыслицу.

#32 14.04.2009 20:02:24

KaiserAdler
Гость




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Судьба некоторых старых авизо:

S.M.S. Drache
Авизо
Спущен на воду: 11.06.1908 Киль (Германиа Верфт)
Экипаж: ок. 70 чел.
Длина: 54 м 
Ширина: 9 м
Осадка: 3 м
Водоизмещение: 790 тонн
Максимальная скорость: 15 узлов
Вооружение: 4-  88 мм, 4- 5,2 мм
Судьба: Потоплен в 1945 году в результате налета советской авиации.



S.M.S. Hay
Авизо
Спущен на воду: 07.08.1907 in Geestemünde (Werft Seebeck)
Экипаж: ок 60 человек
Длина: 42,9 м
Ширина: 8,3 м
Осадка: 3 м
Водоизмещение: 640 тонн
Максимальная скорость: 12 узлов
Вооружение: 8-52 мм
Судьба: Затоплен в Вильгельмсхафене в 1945 году.

Не могу вспомнить название, но точно знаю, что один из кораблей подобного типа был отдан по репарациям СССР, где он был переклассифицирован в гидрографическое судно. Корабль получил новое имя - "Экватор". Когда-то на http://www.kaiserliche-marine.de/ сталкивался с этой информацией, теперь утерял.

Еще один кораблик:

S.M.S. Hummel
Канонерская лодка типа "Веспе"
Спущен на воду: 12.02.1881 в Бремене (Везер)
Экипаж: около 90 чел. 
Длина: 44 м
Ширина: 11 м
Осадка: 3,3 м
Водоизмещение: 1210 тонн
Максимальная скорость: 9 узлов
Вооружение: 1- 220 мм, 2- 87 мм, 2- 37 мм
Судьба: Потоплен в 1945 (?)

Кому что еще известно - пишите.

Отредактированно KaiserAdler (14.04.2009 23:59:28)

#33 15.04.2009 02:08:54

Planet 789
Гардемаринъ
gardemarin
Откуда: г.Находка
эсминец "Громкий"
Сообщений: 425




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Сумрак написал:

Оригинальное сообщение #55919
Гренер
KOMET
Bremer Vulkan, Vegesack
Bau-Nr. 543
Baujahr 1911
977 BRT, ca. 1.600 t
64,09/69,50 x 9,50 x 4,10 m, Seitenhцhe 7,10 m
2 x 3zyl3fach Expansionsmaschinen
3 Kessel (13,5 atь)
1.400 PSi fьr 13 kn
2x3,7 cm Revolverkanonen
Kapazitдt fьr 160 Mann an Truppen
Gouverneursyacht in Deutsch Neu-Guinea
10.11.1914 australische Beute, Lotsendampfer UNA oder ULA
ab 1925 britisch AKUNA
1951 auЯer Dienst
1957 gestrichen

Спасибо Сумрак,а ссылку откуда взято не могли бы сообщить

#34 15.04.2009 02:45:47

Planet 789
Гардемаринъ
gardemarin
Откуда: г.Находка
эсминец "Громкий"
Сообщений: 425




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

KaiserAdler написал:

Оригинальное сообщение #56064
Когда-то на http://www.kaiserliche-marine.de/ сталкивался с этой информацией, теперь утерял.

Спасибо за ссылку нашел "Планет" там

#35 15.04.2009 08:21:44

Kronma
Контр-адмиралъ
k-admiral
Сообщений: 5956




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

KaiserAdler написал:

1) Дредноут "Баден" - интересует его служба у англичан в качестве корабля-цели до 1921...

Вот ссылка, на всякий случай
http://www.wunderwaffe.narod.ru/WeaponB … ria/24.htm

KaiserAdler написал:

Все, что на сегодняшний день осталось от "Гебена"...

А где сделано это фото, не подскажете? :)
На самом деле, это не всё, что осталось - фрагмент центрального поста, ствол 150-мм орудия и ещё один гребной винт находятся в Военно-морском музее, в Стамбуле.


Ибу ебуди - хуй юйдао муди (кит.) - Шаг за шагом - достигнешь цели.

#36 15.04.2009 11:36:34

Cyr
Контр-адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: Стихийный аналитик
Эскортный миноносец USS Durik (DE-666)
Сообщений: 3034




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...


Это всё придумал Черчиль в восемнадцатом году.

#37 15.04.2009 12:39:35

KaiserAdler
Гость




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Kronma написал:

Оригинальное сообщение #56202
Вот ссылка, на всякий случай
http://www.wunderwaffe.narod.ru/WeaponB … ria/24.htm

Пригодится, спасибо.

Kronma написал:

Оригинальное сообщение #56202
А где сделано это фото, не подскажете?
На самом деле, это не всё, что осталось - фрагмент центрального поста, ствол 150-мм орудия и ещё один гребной винт находятся в Военно-морском музее, в Стамбуле.

Ходовой винт «Гёбена», установленный на площади города Гёльджюк. :)
Фото отсюда - http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0% … %B5%D1%80)

Cyr написал:

Оригинальное сообщение #56243
HMAS Una in 1917

Примечательно что здесь http://www.kaiserliche-marine.de/ нужного "Комэта" нет...:(

#38 15.04.2009 14:30:53

Сумрак
Контръ-Адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: на краю Ойкумены
Тяжелый крейсер Myoko
Сообщений: 3401




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

1

KaiserAdler написал:

Оригинальное сообщение #56253
Примечательно что здесь http://www.kaiserliche-marine.de/ нужного "Комэта" нет...

Дык наверное потому, что она принадлежала не Кайзерлихе Марине, а скорее всего Рейхсколониаламт. У Гренера так и написана "губернаторская яхта" - Gouverneursyacht.


Существует три типа действий: целенаправленные, вошедшие в привычку и бесцельные. Зеркало, отражающие мое видение мира, поворачивается, и то, что сперва, казалось бессмысленым, видится так, что бы признать его привычкой. То что  я полагал привычкой, теперь кажется частью великого замысла. В то время, как то, что я принимал первоначально за цель, превращается в бессмыслицу.

#39 16.04.2009 00:47:02

KaiserAdler
Гость




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Сумрак написал:

Оригинальное сообщение #56279
Дык наверное потому, что она принадлежала не Кайзерлихе Марине, а скорее всего Рейхсколониаламт. У Гренера так и написана "губернаторская яхта" - Gouverneursyacht.

Надо полагать, что она ранее все же принадлежала Кайзерлихе Марине, но была исключена из его состава, затем отправлена в Новую Гвинею уже в качестве яхты. В принципе, это вполне возможно.

Если это так, то скорее всего это "Комет" 1860 года постройки, исключенный из состава флота в 1881.

#40 16.04.2009 01:25:10

Сумрак
Контръ-Адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: на краю Ойкумены
Тяжелый крейсер Myoko
Сообщений: 3401




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

KaiserAdler написал:

Оригинальное сообщение #56529
Надо полагать, что она ранее все же принадлежала Кайзерлихе Марине, но была исключена из его состава, затем отправлена в Новую Гвинею уже в качестве яхты. В принципе, это вполне возможно.

C чего это так полагать? Факты?

KaiserAdler написал:

Оригинальное сообщение #56529
Если это так, то скорее всего это "Комет" 1860 года постройки, исключенный из состава флота в 1881.

Вы ведь вроде как немецкий знаете...
Читаем Гренера, медленно и с наслаждением :)

Planet 789 написал:

Оригинальное сообщение #56175
Baujahr 1911


Существует три типа действий: целенаправленные, вошедшие в привычку и бесцельные. Зеркало, отражающие мое видение мира, поворачивается, и то, что сперва, казалось бессмысленым, видится так, что бы признать его привычкой. То что  я полагал привычкой, теперь кажется частью великого замысла. В то время, как то, что я принимал первоначально за цель, превращается в бессмыслицу.

#41 16.04.2009 11:27:01

KaiserAdler
Гость




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Сумрак написал:

Оригинальное сообщение #56537
C чего это так полагать? Факты?

Всего лишь гипотетическое предположение, но никак не утверждение.
Тем более известно множество случаев использования списанных кораблей таких размеров в качестве яхт.


Сумрак написал:

Оригинальное сообщение #56537
Вы ведь вроде как немецкий знаете...
Читаем Гренера, медленно и с наслаждением

Сразу незаметил.

#42 18.04.2009 05:59:43

Planet 789
Гардемаринъ
gardemarin
Откуда: г.Находка
эсминец "Громкий"
Сообщений: 425




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Сумрак написал:

Оригинальное сообщение #55919
ab 1925 britisch AKUNA

http://s40.radikal.ru/i087/0904/61/314a582afd57t.jpg
это она?

#43 18.04.2009 06:34:34

Planet 789
Гардемаринъ
gardemarin
Откуда: г.Находка
эсминец "Громкий"
Сообщений: 425




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

http://s51.radikal.ru/i132/0904/67/a580727dae8et.jpg

#44 18.04.2009 06:36:09

Planet 789
Гардемаринъ
gardemarin
Откуда: г.Находка
эсминец "Громкий"
Сообщений: 425




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

http://i075.radikal.ru/0904/ed/7d2dcb818e97t.jpg

#45 18.04.2009 08:35:55

Сумрак
Контръ-Адмиралъ
k-admiral
anna3 stas3
Откуда: на краю Ойкумены
Тяжелый крейсер Myoko
Сообщений: 3401




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Вроде как - если исходить из фото уважаемого cyr.


Существует три типа действий: целенаправленные, вошедшие в привычку и бесцельные. Зеркало, отражающие мое видение мира, поворачивается, и то, что сперва, казалось бессмысленым, видится так, что бы признать его привычкой. То что  я полагал привычкой, теперь кажется частью великого замысла. В то время, как то, что я принимал первоначально за цель, превращается в бессмыслицу.

#46 18.04.2009 09:48:12

Klaus
Гость




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

http://jpe.ru/1/sm/180409/0a62wo9grp.jpg
http://jpe.ru/1/sm/180409/0qk5c5w1v1.jpg

#47 18.04.2009 10:08:57

Planet 789
Гардемаринъ
gardemarin
Откуда: г.Находка
эсминец "Громкий"
Сообщений: 425




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

PNGAA Library
SY Komet








In the September 2003 issue of Una Voce, Dick Doyle raised a question about the fate of the German gunboat, the Komet, hidden in the spectacular Johan Albrecht Harbour at Witu during the start of WW1. In addition to the following article by Neville Threlfall (published in the March 2004 issue of Una Voce), we received two other responses from Ken Humphreys and Robin Hide. They have described events in greater detail and Robin Hide’s gives several websites where further information can be found. All three articles follow.



S.Y KOMET
Built by Bremer Vulcan in 1911 .She was built as a Governor's Yacht for the governor of German New Guinea where she was taken as a prize of war by the Australian Navy and used as a packet boat. She was armed with three 4in guns and renamed H.M.A.S.UNA


The capture of the Komet: Neville Threlfall
(Published in Una Voce, March 2004)

In the second of Dick Doyle’s interesting articles about the Witu Islands (Una Voce, September 2003), he raises the subject of the German naval vessel SMS Komet (not Comet) and whether she was towed back to Germany during World War 1. The answer is No, as the vessel was captured by the Australians a few weeks after German New Guinea’s Acting Governor surrendered to the Australian Naval and Military Expeditionary Force. The story of her movements after the outbreak of the war, and of her capture, are told in both volumes IX and X of the Official History of Australia in the War of 1914-1918, The Royal Australian Navy by AW Jose and The Australians at Rabaul by SS Mackenzie.

The Komet was not built as a naval vessel, and was classed as a yacht of 977 tons displacement, serving as the administrative vessel within German New Guinea. When war broke out on 4 August 1914 Acting Governor Haber was using the Komet to visit settlements on the mainland of New Guinea (Kaiser Wilhelmsland). News of the war was received by the Komet’s wireless; Haber hurried back to Rabaul and landed at Matupit on 14 August. Australian warships had already entered Simpson Harbour on a brief raid, so the Komet was sent away at once, to a bay she had used as an anchorage before, on the north coast of New Britain west of the Willaumez Peninsula. This bay her crew had unofficially named ‘Komethafen’. For a few days she dodged about between Komethafen, the Witu Islands and points on the northwest coast of New Britain, then came back to Massawa Bay on the north coast of the Gazelle Peninsula and was commissioned into the German Navy. From there she went north to Angaur in the Palau Islands (part of Germany’s Micronesian possessions), but later came south, calling at Durour Island and at Peterhaven in the Witu’s before hiding again in Komethafen on 4 October.

Meanwhile the commander of the ANMEF, Colonel Holmes, was anxious to seize the Komet, as under the surrender terms of 17 September all property of the German administration was to come under his control. But Haber insisted that as the Komet had been commissioned into the German Navy, she was no longer the property of the colonial government, and he did not know where she was. A British trader, Stephen Whiteman, a long-term resident of German New Guinea, knew from his contacts with the New Guineans that the missing vessel often used Komethafen as an anchorage, and told Holmes that she would probably be found there. A smaller German government vessel, the Nusa, which had been seized at Kavieng, was hastily fitted with a naval 12-pounder gun and sent to Komethafen with a detachment of soldiers aboard. They took Whiteman as an interpreter, and a Japanese shipowner, Komine, who knew the area, also went with them.

By 10 October 1914 the Nusa was near Komethafen, and learned from local villagers that Komet was indeed at anchor there. At dawn next morning the Nusa steamed into the bay, taking the Komet’s crew completely by surprise. Her captain was halfway through his morning shave when the leaders of the Australian expedition boarded his ship! So the Komet was captured without a shot being fired; escorted to Rabaul by the Nusa, she was there commissioned into the Royal Australian Navy as HMAS Una. After a refit at Garden Island naval Dockyard in Sydney Harbour, she served the Australian administrators of German New Guinea for the rest of the war.

The Komet story: Ken Humphreys
Dick Doyle mentioned the German gunboat Komet in his September 2003 article on Witu. Her history during and after 1914 is of some interest. The Komet was a 1438 ton (cf Bulolo 6267t) steam yacht delivered in August 1911 to the Governor of German New Guinea. She replaced the Seestern which had disappeared in June 1909 when returning to Herbertshohe after maintenance in Brisbane.

On 20 July 1914 Acting Governor Dr Haber departed Rabaul on the Komet for Morobe where a station inspection and a short patrol was planned. At the time the OIC Morobe was Hans Klink of Klinki Pine fame. Haber disembarked at Morobe on the 22nd and the Komet was sent to Madang calling at Finschhafen mission enroute to pick up any outward mail. At Madang the Komet would also collect mail for Finschhafen and Morobe that was expected off the Austral-Japan Line Coblenz which had departed Sydney on 25 July with ETA Madang of 4 August. The Coblenz duly arrived at 7am on the 4th. Then on the night of the 5th August prior to 8.50pm the Komet wireless watch started to pick up Morse fragments of telegrams being repeatedly broadcast from Nauru. There were two telegrams that came through loud and clear commencing at 9.10pm:

OK OK GOVERNMENT No. 1
PLANET RABAUL – NAURU – FOR GOVERNOR ENGLAND 4 AUGUST WAR DECLARED
DISTRICT OFFICE KBN (Nauru call sign)

The Planet was the Naval survey vessel working in Simpsonhafen but Nauru did not know that the New Guinea Bita Paka wireless had been receiving since mid July so was able to receive the telegrams. Bita Paka was not able to transmit until 8 August at a weak 8kw which caused Yap to instruct the operators to repeat all words three times. The second telegram was:

GOVERNMENT No. 2
FROM BERLIN NEWS NEWS FOR GOVERNOR RABAUL NAURU NAURU GOVERNMENT No. 2/14 WAR WAR WITH ENGLAND FRANCE RUSSIA CONFIRMED TELEGRAM END OF TELEGRAM
CENTRAL KBN

As it turned out Port Moresby VIG wireless did not learn of the war until 7 August. During the next few days while returning to Morobe the Komet ran long wireless watches monitoring the frantic coded messages between Yap and the East Asia Squadron commandeered by Admiral Graf Maximilian von Spee. However care was still taken to jot down Sydney copra prices broadcast to Port Moresby via Townsville VIT.

After collecting Dr Haber at Morobe the Komet arrived Matupit at 3.45am on the 14th where she loaded 15 tons of coal at Hernsheims, then headed for Komethafen which was not in the Witu/French Islands but in Eleonara Bay sited between Wilson and Rudiger Points, just west of the Willaumez Peninsula. Colonel Holmes of the Australian Naval and Military Expeditionary Force (ANMEF) which was to occupy Rabaul on 12 September thought Komethafen was Tawanakus Bay but that was well to the east of the Willaumez Peninsula near Open Bay. Having arrived at Komethafen on 15 August the Komet laid low until the 27th when she steamed for Witu then Augaur where she coaled the mailboat Prinz Eitel Frederick, now converted to an Auxiliary Cruiser. The Komet bunker had been topped up on the 19th with 250 tons off the Neu Guinea Kompagnie 450t Siar. Then the Komet went on to Palau, then down to Western Island west of Manus for some unknown reason, and home to Komethafen on 4 October.

At dawn on 11 October ANMEF troops on board the 64t steam pinnace Nusa captured the Komet without a shot being fired. It is recorded that the Komet crew were completely surprised, but surely the sound of the Nusa's wood fired engine would have been heard well before she came upon the Komet. The Komet crew consisted of Captain Moeller, five German officers and 52 New Guinea seamen. Moeller was married to the daughter of Lt-General Wylde of the British Army who was visiting Rabaul when war broke out: thus arguably the sole British General to attain the status of a paroled POW in WW1, though only for five weeks. Wouldn’t he have some stories when he returned to the regimental mess!

The Komet departed Rabaul on 17 October for Sydney where she was refitted and armed then commissioned on 17 November as the Royal Australian Navy (RAN) sloop HMAS Una. Surprisingly her 280 ton bunker capacity was not enlarged in the refit. She served in the RAN until paid off on 23 August 1919, but was re-commissioned on 27 April 1920 to serve as the official yacht for the inspection of the Australian fleet in Port Philip Bay by the Prince of Wales. Paid off again on 30 June 1920 she was mothballed in Sydney. On 27 January 1925 she was sold to Captain Rose of the Williamstown Pilot Office and renamed Akuna. She remained in the pilot service until 1953: subsequent fate unknown.

A footnote to the Komet story is that on 12 May 1915 Colonel J. Paton of ANMEF HQ Staff was court-martialled in Sydney on a charge of looting cutlery from the Komet. He admitted taking the items in a belief he had a right to mementoes. The court found him not guilty and he was honourably acquitted, a verdict that displeased WM (Billy) Hughes, the Federal Attorney-General. The incident did not affect Paton’s career as he ended the war as Major General Paton. One other footnote of interest is the fate of the German Kaiser’s yacht Hohenzollern, illustrated on the colonial postage stamps from around 1900. The last information heard was that it was a gambling den in international waters off the American eastern seaboard around 1930?

The German Yacht Komet: Robin Hyde


Following up Dick Doyle’s query in the last issue of Una Voce (Sept. 2003, No. 3, p. 33), Dick recounted that the German gunboat Comet (more usually, Komet) was hidden at Witu Island at the start of WW I, and that he had been told it was subsequently towed back to Germany during the War. He asked for further details as, he noted later, he found that hard to believe.

The wartime history of the small ship (977 tons) is partly told in Chapter 8, ‘The capture of the Komet’, in MacKenzie, S. S. (1934). The Australians at Rabaul: The Capture and Administration of the German Possessions in the Southern Pacific. Volume X Official History of Australia in the War of 1914-1918. Sydney, Angus and Robertson, pp. 127-137. The Komet was in fact the German Governor’s new administrative yacht that managed to evade the Australian fleet that headed to Rabaul in early August 1914. In September, from the Pelew Islands in Micronesia, the Komet headed for Peterhaven on Witu Island, where it remained between at least 29 September and 4 October 1914. (The Komet’s movements between July-October 1914 are apparently described more fully in Vol. IX of the Official History, Chapter 4). It then crossed to the northern coast of West New Britain, and hid just west of Talasea.

After news of the Komet’s presence reached Rabaul, the armed yacht Nusa (two guns, a 3-pounder, and a 12 pounder), under Commdr J.M.Jackson, with a small infantry force plus machine-gun under Lt-Col Paton, was directed to search for and capture the Komet. The Komet was taken by surprise and surrendered on 11 October near Talasea. An account on the Paton website describes Paton boarding "the Komet brandishing a revolver and took the ship by surprise, finding the captain shaving in his cabin. The entire crew of 57 then surrendered to Paton and the ship was taken to Rabaul and then Sydney as a prize." It also reports that Paton and other officers were subsequently court martialled, but acquitted, for souveniring items from the Komet!

MacKenzie cites Jackson’s own account for the major role played by Komine (Isokichi), a leading Japanese businessman resident in Rabaul, in the search for and capture of the Komet. For a more detailed account, from Komine’s perspective, readers should consult the most interesting paper by Hiromitsu Iwamoto (1996. “The impact of World War I on Japanese settlers in Papua New Guinea, 1914-1918”. South Pacific Study, 16(2), 143-174). According to a note to the excellent photograph of the Komet included in MacKenzie’s account (there is also a photograph of her in Frigates, Photofile No. 6), the ship was subsequently armed and commissioned as HMAS Una and stationed in New Guinea waters. At the end of 1918 the Una was sent to Darwin after a "rebellion" against Administrator Gilruth.

Following the war, the Una was apparently sold into service as the pilot boat for the Port Phillip pilot service (renamed as the Akuna), and gave long service at this position with a "legend for rolling on wet grass"(?): she was finally broken up in Melbourne in 1955. However the source of the latter information (which sells model kits of the original ship, and includes technical details), also includes some other undocumented information about possible periods in Sydney and England. This however seems unlikely since the anchor of the Komet is now a memorial on the lawn of the foreshore reserve, Weroona Parade, at Queenscliff, Barwon, in Victoria. According to the official description (Victorian Memorials Database, Region Barwon, Record 30):

The anchor of the German yacht Komet set at an angle in a concrete slab with a signboard attached which reads: 'Borough of Queenscliffe. This anchor was forged in Hamburg in 1911 for the German New Guinea Administrator's yacht Komet. The yacht was captured in New Guinea by Australian forces in 1914 to become H.M.A.S. Una - the Port Phillip Pilot Service acquired the vessel in 1925 and renamed her Akuna. She saw service in Victoria from 1925 to 1954. Her wheel is installed in Wyuna, donated by the Port Phillip Pilot Service'.

While this summary leaves a few loose ends, it doesn’t appear that the Komet was towed back to Germany during the War.

And my thanks to Dick Doyle for hospitality at Witu in 1984!

#48 18.04.2009 10:11:59

Planet 789
Гардемаринъ
gardemarin
Откуда: г.Находка
эсминец "Громкий"
Сообщений: 425




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

http://s53.radikal.ru/i139/0904/94/befe86ba56f2t.jpg

#49 18.04.2009 17:23:00

KaiserAdler
Гость




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

Эх, жаль, что такой корабль как "Комет" попал в руки врага без единого выстрела.Из него бы вышел хороший вспомогательный крейсер...

Planet 789 написал:

Оригинальное сообщение #57161
A smaller German government vessel, the Nusa, which had been seized at Kavieng, was hastily fitted with a naval 12-pounder gun and sent to Komethafen with a detachment of soldiers aboard.

А что известно об этом корабле?

Еще кое-что.
http://s61.radikal.ru/i174/0904/e4/5ab003b707cat.jpg
Geschütz der "Emden" in Sydney

#50 19.04.2009 02:12:43

Planet 789
Гардемаринъ
gardemarin
Откуда: г.Находка
эсминец "Громкий"
Сообщений: 425




Re: Судьба кораблей кайзеровского флота:вопросы...

http://s42.radikal.ru/i096/0904/5d/aaa93dd876b5t.jpg
Sepik River, New Guinea. December 1914. The captured German Navy yacht Nusa used by Royal Australian Navy Commander C.L. Cumberlege to reach German scientist Doctor R. Thurnwald's main station at Tschesshandai. (Donor T.J. Rodoni)

Страниц: 1 2 3 4 5


Board footer